|
NAMA
PELAJAR
|
NO
PENDAFTARAN
|
|
MUHAMMAD
HAFIZUDDIN BIN AHMAD NAZRI
|
02DAD16F1003
|
|
MUHAMMAD
AIMAN BIN MOHD IDI
|
02DAD16F1026
|
|
MUHAMMAD
IDHAM BIN SUJALI
|
02DAD16F1045
|
|
AHMAD
FAROUQ BIN AHMAD HESAMUUDIN
|
02DAD16F1091
|
|
MOHAMAD
ZULKARNAIN BIN ROSMADI
|
02DAD16F1093
|
|
AHMAD
FAUDZAN BIN NURUL HISAM
|
02DAD16F1099
|
|
ANAS
SALIM BIN AYOUB
|
02DAD16F1108
|
|
MOHAMAD
IRDANIEL HASREE BIN MOHD KAMAL
|
02DAD16F1114
|
|
MUHAMMAD
RAZIQREE BIN RUSLAN
|
02DAD16F1116
|
1.0
PENGENALAN
Tradisi
islam adalah untok melahirkan para sainstis berteknologi Muslim yang beriman
dan berakhlak . Islam menolak kemajuan teknologi tanpa akhlak dan sains yang
menolak spritual. Sains dalam pandangan Barat beranggapan sumber wahyu tidak
diperlukan berasaskan prinsip logos dan mitos. Logos ialah satu penemuaan yang
paling ampuh hasil daripada eksperimen, manakala mitos pula umpama khayalan
yang tidak wujud dan tidak dapat dibuktikan secara dan konkrit
1.1
DEFINISI
Sains
dan teknologi kejuruteraan tidak dapat dipisahkan dengan bidang ilmu dalam
islam. Dalam bidang sains, sains ialah satu usaha manusia untuk menghuraikan
sesuatu dengan tepat dan secara kuantitatif mengenai alam tabii dan
perjalanannya melalui pengamatan,hipotesis dan eksperimen yang benar. Antara
konsep dalam sains ialah hukum, sebab dan akibat. Dalam hal ini, sains dan
islam sama-sama berpegang kepada prinsip bahawa alam ini bersifat konseptual,
iaitu sesuatu yang boleh difahami dan dimengerti
1.1.1
SAINS DARI ASPEK
BAHASA DAN ISTILAH
1)
Perkataan ‘sains’
berasal daripada bahasa Inggeris, iaitu science.Dalam bahasa
Latin,perkataan ini dikenali sebagai scio,scire atau scienta yang
bermaksud pengetahuan.
2)
Berdasarkan Encarta
Encyclopedia, sains ialah “Systematized knowledge in any field, but applied
usually to the organization of objectively verifiable sense experience”.
3)
Sains menurut
English Oxford Dictionary ialah suatu
cabang ilmu yang mengkaji sekumpulan penyataan terbukti atau dengan fakta-fakta
yang ditinjau dan disusun secara bersistem serta dihimpun dalam bentuk-bentuk
hukum-hukum umum .
4)
Sains dalam skop
yang luas bermaksud ilmu-ilmu yang diperoleh secara sistematik berdasarkan
pengalaman deria yang dapat dibuktikan secara objektif
5)
Boleh didefinisikan
sebagai satu ilmu yang dihasilkan melalui proses cerapan (analisis dengan
menggunakan panca indera)serta fahaman yang lahir daripadanya
6)
Sains adalah satu
huraian sacara sistematik tentang fenomena tabi’i atau alam semula jadi yang
melibatkan penggunaan intelek di samping kaedah yang dapat diukur(kuantitatif)
7)
Kajian yang rasional
dan emprikal yang mana tiada kaitan dengan wahyu,emosi dan perkara-perkara
agama
8)
Sains terbahagi
kepada tiga bahagian iaitu:-
1)
Sains Tulen atau
Sains Tabi’i
2)
Sains Gunaan
(Teknologi dan Kejuteraan )
3)
Sains Sosial (Tabiat
Manusia)
1.1.1
SAINS DARI ASPEK
KEILMUAN ISLAM
Sains islam
berasakan wahyu dan akal. Bidang ini menjadikan wahyu sebagai sumber rujukan
tertinggi kerana wahyu datang daripada Allah SWT tanpa batasan, sedangkan akal
ialah perkara yang terbatas.
Sains
dalam Islam:
|
1)berkonsepkan tauhid yang mematuhi prinsip-prinsip
yang ditetapkan Allah SWT melalui rasul-Nya.
2)Merupakan satu maklumat atau fakta yang
diperoleh menerusi penyelidikan dan penemuan yang mengunakan kaedah-kaedah
tertentu dan tidak bercanggah dengan syarak untuk mencari fakta atau bukti
bagi menjelaskan sesuatu kebenaran
3)Menggabungkan unsur-unsur metafizik (ketuhanan)
dan fizik, ilmu aqli dan ilmu naqli serta ilmu intelek dan ilmu wahyu.
|
•SAINS PROPAEDEUTIK
•Melibatkan kemahiran
seperti membeca, menulis, ilmu pengetahuan,timbangan, pertanian, biografi dan
sejarah
•SAINS SYARIAH
•# Sains : Bidang yang
sama dengan ilmu agama pada hari ini
•#contoh : Ilmu tajwid
hadis,hadis, syariah, dan lain-lain.
•SAINS FALSAFAH
•# Merangkumi 4
bahagian utama.
•# Merangkumi bidang
Matematik Propaedeutik, Logik, Sains dan
Matematik Tabii
1.1.2
TEKNOLOGI DARI ASPEK
BAHASA DAN ISTILAH
·
TEKNOLOGI ialah satu gunaan berkaitan ilmu sains yang
digunakan bagi mencapai matlamat atau tujuaan yang praktikal.Secara
etimologinya, teknologi berasal daripada bahasa Yunani, iaitu techne dan logos .
·
Techne ialah seni (art), kerja tangan atau keterampilan.
Disesuaikan dengan maksud kemahiran teknik atau kerja tangan.
·
Logos bermaksud wacan atau kata-kata sistematis
Tuntasnya, teknologi ialah
aplikasi pengetahuan sains yang boleh memberi manfaat dan penyelesaian terhadap
suatu masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian .
Dari segi istilah,teknologi ialah
ilmu pengetahuan dan tindakan yang bersistem yang merujuk kepada industri. Oleh
itu, telnologi boleh didefinisikan sebagai ilmu berbentuk praktikel atau
teknikal yang membolehkan manusia membuat sesuatu perubahan yang bermanfaat ke
atas alam tabii.
•TEKNOLOGI BOLEH
DIRUJUK KEPADA KEADAAN
•A)
Penggunaan berbagai-bagai kaedah dan teknik pembuatan barang atau perkhidmatan
yang dihasilakn melalui rekaan sain untuk menyelesaikan masalah
•B)
Teknik-teknik yang meliputi kaedah , bahan-bahan,proses-proses,peralatan untuk
menyelesaikan masalah
•C)
Penggunaan pelbagai sumber seperti pengetahuan, kemahiran,proses,teknik,
peralatan dan bahan untuk menyelesaikan masalah.
1.1.1
TEKNOLOGI DARI ASPEK
KEILMUAN ISLAM
Teknologi
dalam islam ialah cabang ilmu praktikal untuk mencapai tujuan praktikal sebenar,
bertunjangkan Tauhid kepada ALLAH SWT, seimbang antara satu sama lain,
terlaksana mengikut sistem etika Islam yang mengutamakan keadilan dan
dipertanggungjawabkan kepada manusia sebagai khalifah ALLAH SWT untuk
menggunakan alam tabii dengan baik.
Dalam
sejarah sains Islam , teknologi ialah istilah sina’ah (صناعة) yang bermaksud ilmu gunaan. Ilmu gunaan merupakan
Teknologi dalam Islam bertujuan memberi kemudahan dan kemakmuran kepada
manusia. Tujuan tersebut adalah berbentuk teknologi yang memberi manfaat tanpa
mengandungi unsur-unsur kerosakan serta tidak terkeluar daripada etika dan
prinsip-prinsip dalam Islam.
•TEKNOLOGI
INI MERUJUK KEPADA DUA KEMAHIRAN
•Kemahiran dalam bidang
pembuatan atau pengeluaran
•Kemahiran dalam bidang
arkitek dan kejuruteraan
1.1.1
KEJURUTERAAN DARI ASPEK BAHASA
Kejuruteraan ialah salah satu aplikasi sains untuk
memenuhi keperluan dan kehendak manusia dengan menggabungkan pengetahuan,
matematik dan pengalaman untuk membentuk serta mereka cipta sesuatu objek atau
proses.
Dalam kata lain, kejuruteraan adalah satu disiplin,
seni, kemahian, kerjaya, dan teknologi yang menggunakan kaedah saintifik,
ekonomi, matematik, sosial, dan ilmu amali bagi mereka membentuk serta membina
struktur, mesin, peralatan, sistem, bhana dan prosesnya. Kejuruteraan secara
umumnya ialah penggunaan pengetahuan sains dan matematik untuk menyelesaikan
masalah-masalah praktikal.
Kejuruteraan ialah satu bidang yang memerlukan
kepakaran yang dipersembahkan melalui amalan sains gunaan, matematik, fizik dan
sains sosial. Pengamal kejuruteraan profesional dipanggil jurutera.
Kejuruteraan juga membawa maksud proses mereka bentuk teknologi dengan kaedah
yang paling efisyen.
Kejuruteraan
boleh dilihat dalam beberapa aspek :
1) Kejuruteraan awam
2) Kejuruteraan mekanikal
3) Kejuruteraan aeroangkasa
4) Kejuruteraan aeronatik
5) Kejuruteraan elektronik
6) Kejuruteraan bahan
7) Kejuruteraan robotik
8) Kejuruteraan elektrik
1.1.6 KEJURUTERAAN DARI ASPEK KEILMUAN ISLAM
·
Kejuruteraan ialah satu disiplin ilmu yang berkaitan dengan kepandaian
dalam penggunaan teknologi secara efisyen bagi tujuan kebaikan kepada manusia.
·
Kejuruteraan dalam Islam digunakan untuk membantu manusia memenuhi tugas
sebagai khalifah secara lebih berkesan .
1.2
CIRI-CIRI SAINS ISLAM
•KEAGAMAAN
•SAINTIFIK
•UNIVERSAL
•BERSEPADU
•HARMONI
1.1.1
KEAGAMAAN
Ciri pertama ini menuntut bidang sains Islam menerima
wahyu sebagai sumber utama penyuburan dan pengembangan ilmu. Setiap kajian ke
atas sains adalah berpaksikan wahyu dan analisis akal manusia. Kaedah, teknik serta
proses penyelidikan yang melibatkan sains tabii adalah berteraskan
petunjuk-petunjuk al-quran dan hadis
Nilai-nilai
baik atau buruk dan pahal atau dosa merupakan asas utama sains yang berfungsi
dalam kehidupan manusia. Hukum sebab-musabab dan penyelidikan sebagai satu
ibadat merupakan destini terakhir kajian sains untuk mencari kebesaran ALLAH
SWT.
Sains dalam Islam terikat dengan batasan hukum dan
etika Islam. Saintis dan teknokrat yang berjaya ialah mereka yang mematuhi
segala suruhan, meninggalkan laragan serta menyeru kepada kebaikan. Oleh yang
demikian, segala penghasilan dan dpatan kajian yang melibatkan produk atau
kaedah yang mereka hasilkan hendaklah menyumbang kepad sesuatu yang boleh
meninggalkan segala laragan dan memperkasakan amalan kebaikan yang dianjurkan
Islam. Hal ini nenunjukan bahawa saintis dan gologan teknokrat yang baik adalah
mereka yang beriman kepada ALLAH SWT dan
berupaya untuk masyarakat kepada ALLAH.
1.1.2
SAINTIFIK
Sains dalam islam menggunakan kaedah emprikal yang
diperkenalkan oleh saintis Islam sejak abad ke-7 M. Dengan adanya formula dan
alat-alatan yang berbentuk klinikal dan telah diuji di dalam makmal, maka
kaedah-kaedah sistematik dapat diwujudkan. Pendekatan yang saintifik berasaskan
roh keilmuan Islam telah melahirkan para saintis (berstatus maha guru)dalam
bidang-bidang yang pelbagai.
1.1.3
UNIVERSAL
Sains islam adalah bersifat universal atau sejagat
kerana bukan sahaja dihasilakan oleh Muslim semata-mata, malah bukam Muslim.
Tiada batasan demografi dan geografi dalam bidang kajian sains. Sesiapa sahaja
yang mampu menghasilkan sesuatu kebaikan dan mendatangkan kemanfaat kepada
alam, maka dialah yang layak digelar saintis Islam. Bidang kajian sains juga
tidak mengenal batasan tajuk dan arena.
1.1.4
BERSEPADU
Tiada istilah pemisahan antara ilmu sains atau bukan
sains. Tuntutan kepada mempelajari dan menggunakannya adalah tertakluk kepada
fardhu ain atau fardhu kifayah. Setiap kajian atau operasi dalam Sains Islam
mengambil kira sifatnya yang menyeluruh dan saling berkait. Kajian fizikal
adalah berhubung terus dengan kajian metafizikal. Elemen ketuhanan tidak boleh
dipisahkan dengan elemen- elemen yang nyata dan sahih. Kesmua aktiviti sains
tertakluk kepada sudut pandangan yang bersepadu dan saling berhubungan.
1.1.5
HARMONI
Harmoni bermaksud tiada percanggahan antara sains dan
agama. Agama terpakai untuk menyelaraskan segala aktiviti kajian., penyelidikan
dan tadbir urus hidup manusia. Sains pula berfungsi sebagai mekanisme untok
mengeksplorasi dan membongkar rahsia alam fizikal dan metafizikal. Perkaitan
antara dua perkara yang berlawanan hendaklah bergerak secara harmoni.
Sesuatu itu tidak dinamakan Sains Islam apabila
kepentingan dunia dipinggirkan semata-mata ingin mencapai kebahagian di
akhirat. Dalam hal ini untok mencari kebahagiaan dan kepentingan dunia, kita
tidak seharusnya meninggalkan dan meminggirkan urusan dan kepentingan akhirat,
begitu juga sebaliknya.
1.2
PERANAN SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM
Peranan utama Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam
Islam adalah untuk mentadbir urus kehidupan manusia dengan cara yang paling
terbaik dan memberi impak duniawi serta ukhrawi .
1. Membantu manusia mengenali ALLAH SWT sebagai pencipta
·
Ayat al-Quran banyak menyebut dan menggalakan manusia berfikir, meneyelidik
dan menkaji alam. Penyelidikkan islam adalah berasaskan wahyu ALLAH SWT dan
membawa setiap kajian ke arah satu kepuasan yang telah ditentukan, iaitu dengan
menunjukan tanda-tanda kekuasaan-Nya.
·
|
Maksudnya
:
“Sesungguhnya
dalam penciptaan langit dan bumi,dan silih bergantinya malam dan siang
tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat ALLAH) bagi
orang-orang yang berakal”
(Surah Ali ‘imran 3:190)
|
Kewujudan alam ini adalah
sebagai tanda kewujudan dan kesabaran Pencipta. Firman ALLAH SWT dalam
surah Ali ‘Imran :
·
Islam menetapkan bahawa sebarang perkara yang melibatkan kajian sains
hendaklah berada dalam kerangka dan panduan syariat
·
Dapatan sains Islam menjadikan saintis lebih dekat kepada ALLAH SWT dan
sebaliknya
·
Teknologi dan kejuruteraan islam lebih mendidik hati dan fikiran manusia
tentang keagungan ALLAH SWT melalui kecanggihan sesuatu ciptaan manusia
1. Membantu manusia supaya bertafakur
·
Penyelidikan sains teknologi dalam Islam memebawa sesorang kepada sifat-sifat
tafakur dan memberi kesedaran kepada manusia melalui penggunaan akal
·
Penyelidikan sains melalui wahyu-wahyu membawa kepada penerimaan
kebesaran ALLAH SWT seperti yang dijelaskan dalam surah al –Baqarah :
|
Maksudnya
:
“Sesungguhnya
dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang,bahtera
yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang
ALLAH turunkan daripada langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan
bumi sesudah mati (keringnya) dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin
dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh terdapat tanda-tanda
(keesaan dan kebesaran ALLAH) bagi kaum yang memikirkan”
(Surah
al-Baqarah 2:164)
|
2. Membantu pelaksanaan syariat:
· Kajian sains dan teknologi dalam islam adalah didorong
oleh kepentingan dalam pelaksanaan syariat Islam. Pelaksanaan syariat akan
berjalan lancar sekiranya masyarakat Islam membangunkan satu peraturan dalam
perhubungan antara satu sama lain.
· Kepentingan
untuk mengatur bebrapa hubungan ini boleh dilihat melalui hubungan manusia
dengan ALLAH SWT, hubungan manusia sesama manusia serta hubungan manusia dengan
alam.
3. Menentukan dan membuat ramalan tentang sesuatu
perkara:
·
Melalui hasil kajian sains,
manusia dapat menentukan tarikh dengan melakukan pencerapan, Sabda Rasulullah
saw :
|
“Jangan kalian berpuasa sampai kalian melihat
hilal, dan jangan berbuka sampai melihatnya lagi, jika bulan tersebut
tertutup awan, maka sempurnakanlah bulan tersebu sampai tiga-puluh hari”
(HR
Muslim)
|
·
Manusia juga dapat menggunakan akal dan pengetahuannya untuk meramal
perubahan cuaca.
4. Membugar budaya
berkarya dan berinovasi :
·
Dengan mengkaji alam dan sains teknologi, secara tidak langsung manusia
dapat menghasilkan suatu kerjaya dan mencipta sesuatu melalui kajiannya.
5. Dapat membantu manusia dalam memenuhi keperluan
material dan kehidupan seharian yang diperlukan :
·
Penciptaan sains dan teknologi secara tidak langsung memenuhi keperluan
asasi manusia
·
Kehidupan manusia menjadi lebih selesa serta dapat memnuhi keperluan dharuriyat
dan hajiyat manusia itu sendiri
1.4 IMPAK/KESAN SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN
Kemajuan teknologi ini merupakan sebahgian daripada
matlamatdan kepentingan hidup seseorang yang dapat memperkukuhkan keimanannya
kepada ALLAH SWT. Dalam hal ini tidak dinafikan bahawa sains teknologi dan
kejuruteraan sangt penting ,terutama pada dunia hari ini.
1.4.1
IMPAK PENGABAIAN SAIN DAN TEKNOLOGI KE ATAS UMAT ISLAM
1.4.1
|
Bidang
|
Huraian
|
|
Bidang Sosial
|
·
Umat Islam akan ketinggalan jauh berbanding umat dan bangsa lain yang
lebih maju.
·
Umat Islam akan dipandang hina dan diperkotak-katikan oleh bangsa
beragama lain.
|
|
Bidang Ekonomi
|
·
Umat Islam bergantung pada kuasa
asing.
·
Kebanyakkan pengusaan bidang ekonomi dan teknologi akan didominasikan
oleh bangsa asing.
|
|
Bidang Politik
|
·
Umat Islam akan ditindas dan seterusnya dijajah oleh bangsa dan agama
lain.
·
Umat Islam menjadi masyarakat tidak berdikari untuk memimpin negaranya
sendiri.
|
|
Bidang Pendidikan
|
·
Penerapan dan pelaksaan sains teknologi dan kejuruteraan akan terpisah
daripada nilai-nilai agama yang sebenar.
·
Unsur-unsur kesepaduan ilmu dengan agama sudah tidak wujud lagi.
·
Pelaksanaan sistem pendidikan yang dilaksanakan adalah secara
dualisme.
|
|
Bidang Sains,Teknologi , dan Kejuruteraan
|
·
Umat islam bergantung pada sains dan teknologi barat yang akan
menimbulkan masalah kepada umat islam sendiri.
·
Memberi keuntungan yang besar kepada dunia teknologi Barat sendiri
·
Umat islam semakin mundur dan malas untuk mencipta teknologi baharu
yang boleh digunakan oleh umat sejagat.
|
1.4 KEBAIKKAN DAN KEBURUKAN SAINS TEKNOLOGI DAN
KEJURUTERAAN TERHADAP UMAT ISLAM
Sains dan teknologi menyumbang kepada pembanggunan
peradaban tamadun manusia. Sains dan teknologi konvensional adalah sekular dan
terbukti mendatangkan kemudaratan kepada alam sekitar,sistem ekonomi dan sosial
Dalam menjelaskan kebaikan dan keburukan sains dan
teknologi ini, tiga isu besar akibat pembangunan adalah pencemaran alam sekitar
dan pemanasan global, kegawatan ekonomi yang diakibatkan oleh manipulasi dan
spekulasi sistem perbankan dan kewanggan serta gejala sosial yang keterlaluan
Kebaikan dan keburukan adalah dua elemen yang ada
dalam apa-apa jua kerja yang dilakukan. Sains dan teknologi akan menjadi baik
dan bermanfaat atau buruk dan merosakkan adalah bergantung paada cara
penggunaannya sama ada secara bestari dan patuh syariat atau sebaliknya.
|
Bidang /aspek
|
Kebaikan
|
Keburukan
|
|
Pertahanan
|
·
Mampu melindungi negara daripada serangan musuh
|
·
Membawa kepada kemusnahan dunia termasuklah alam sekitar
·
Menyebab berlaku rusuhan
·
Menyebabkan perebutan kuasa
|
|
Teknologi maklumat
|
·
Membolehkan semua lapisan masyarakat mendapat maklumat dengan begitu
mudah
·
Jalan dakwah terbuka luas
·
Maklumat dapat dicapai dengan pantas dan dapat berhubung antara satu
sama lain
|
·
Generasi muda yang mudah terpengaruh dengan kelebihan teknologi
·
Teknologi mengabaikan nilai-nilai murni
·
Berlakunya pencerobohan maklumat (penggodaman)
·
Pengubahsuaikan terhadap sesuata fakta atau gambar akan berlaku
·
Berlakunya kegiatan seks melalui internet sahaja
|
|
Bio-teknologi
|
·
Mampu menghasilkan makanan yang diubah suai genetiknya
·
Teknik dan teknologi pertanian mengalami transformasi
·
Membantu meningkatkan produktiviti
·
Membantu dalam penghsailan baka,benih dan racundalam sektor pertanian
|
·
Sumber genetik yang digunakan mengubah suai makanan mengandungi bahan
yang dilarang dalam syarak
·
GMF memberi kesan terhadap kesihatan manusia
|
|
Pengklonan
|
·
Memeberi pengetahuan baharu kepada manusia
|
·
Disalahgunakan oleh pihak tertentu
·
Menyimpang dari landasan agama yang sebenar kerana menyalahi dan
melanggar ciptaan ALLAH SWT
|
|
Perbubatan (Sistem Cell )
|
·
Banyak kelebihannya dalam membantu mengatasi pelbagai penyakit
|
·
Penggunaan embryonic stem cell bakal disalahgunakan untuk
pengklonan manusia
|
|
Teknologi laser
|
·
Menggantikan peranan kabel dengan fiber optik untuk bidang komunikasi
dan perindustrian
·
Maklumat yang dihantar lebih cepat dan tepat serta meminimumkan
kehilangan data
|
·
Penyelewengan penggunaan akan berlaku
·
Mudah diubah suai oleh golongan yang mahir dan pakar
|
1.5 PENCAPAIAN TAMADUN ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN
KEJURUTERAAN
Para sarjana islam telah mempelopori kebanyakan bidang
sains gunaan ini dalam menghasilkan pelbagai dapatan, penerokaan, inovasi dan
hasil metod yang terkini
1.5.1
KEPERLUAN UNTUK MENGKAJI SEJARAH DAN KAITKANNYA DENGAN SAINS DAN
TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN
Al-Quran telah menjelaskan dan menunjukan betapa
pentingnya sejarah dan hubungannya dengan kewujudan sesebuah tamadun manusia
melalui peristiwa-peristiwa serat contoh-contoh umat terdahulu. Kisah yang
dipaparkan dan diceritakan dalam al-Quran sebenarnya merupakan satu peristiwa
yang benar-benar berlaku dan perlu dijadikan pengajaran kepada kita pada hari
ini.
Tujuan dan matlamat utama kisah-kisah dan peritiwa
tersebut dinyatakan di dalam al-Quran seperti berikut:
1) Menjadi contoh dan teladan.
Kisah para nabi dalm al-Quran bukan sekadar paparan, sebaliknya mengajak
manusia berfikir tentang pengalaman lalu sebagai teladan kepada generasi akan
datang. Firman ALLAH SWT dalam surah Yusuf
|
Maksudnya
:
“Sesungguhnya
pada kasih-kasih mereka terdapat pengajaran bagi orang yang berakal (kisah
Nabi-nabi yang terkandung dalam Al-Quran ) bukanlah cerita-cerita yang
diadakan, tetapi mengesahkan apa yang tersebut di dalam kitab-kitab agama
yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan
tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah, petunjuk dan rahmat bagi kaum
yang (mahu)beriman.
(Surah
Yusuf 12:111)
|
2) Mengsahkan kebenaran al-Quran
Umat manusia kini sering memerlukan bukti terhadap kebenaran sesuatu
perkara. Maka, segala kisah yang diceritakan di dalam al-Quran bertujuan
mengesahkan bahawa al-Quran ialah kitab yang diwahyukan oleh ALLAH SWT kepada
Nabi Muhammad SAW sebagai panduan hidup manusia.
3) Satu kaedah untuk manusia berfikir
Kisah dan peristiwa yang berlaku dan diceritakan dalam al-Quran adalah
untok mendidik manusia. Bermula dengan daya fikir dan disusuli dengan kefahaman
maka manusia akan menganalisis setiap episod dalam sejarah sebagai bahan
berfikir yang berstatuskan tindakkan berimpak dan membina motivasi manusia.
4) Untuk membenarkan janji baik dan buruk ALLAH SWT
Jatuh bangun serta berjaya atau gagalnya sesuatu perkara merupakan
sebuah janji yang ditepati ALLAH SWT. Amalan buruk dibalas dengan azab,
manakala amalan yang baik dijanjikan dengan ganjaran pahala dan balasan yang
baik. Firman ALLAH SWT dalam surah al-Nisa’
:
|
Maksudnya
:
Kebaikan
apa pun yang kamu peroleh adalah daripada sisi ALLAH dan keburukan apa pun
yang menimpamu, itu daripada (kesalahan) dirimu sendiri. Kami mengutuskan
(Muhammad) menjadi Rasul kepada (seluruh) manusia. Dan cukuplah ALLAH
menjadi saksi.
(Surah
al-Nisa’ 4:79)
|
1.6.2 SEJARAH SAINS DAN TEKNOLOGI ZAMAN NABI
KISAH NABI ADAM A.S
|
Maksudnya:
“dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam akan segala
nama benda-benda dan gunaanya, kemudian dipaparkan kepada malaikat lalu
berfirman : Terangkanlah kepada-Ku nama benda-benda ini semuanya jika kamu
golongan yang benar”
(surah al-baqarah 2 : 31)
|
KISAH NABI IDRIS A.S
Nabi Idris
ialah keturunan ke-6 Nabi Adam dan orang yang pertama menulis menggunakan pena
dan mengenakan baju yang berjahit. Bahkan, Nabi Idris jugalah yang menjadi
orang pertama menggunakan kulit sebagai pakaian.
KISAH NABI
NUH A.S
Nabi Nuh a.s
ialah nabi keempat selepas Nabi Adam, Syith dan Nabi Idris a.s.. Baginda
menyampaikan dakwah selama 950 tahun tetapi ditolak oleh kaumnya. Akibat
keingkaran kaumnya, ALLAH SWT telah memerintahkan Nabi Nuh a.s. un tuk membena
kapal bagi menyelamatkan diri apabila musim banjir melanda kelak. Baginda juga
pakar dalam bidang sains, matematik dan teknologi logam.
KISAH NABI
IBRAHIM A.S.
Baginda ialah
putera kepada Azar seorang menteri kepada raja Namrud dan seorang ahli bintang.
Nabi Ibrahim a.s. juga pakar mengenai perjalanan cakerawala di langit. Firman
ALLAH SWT dalam surah al-An’am :
|
Maksudnya:
“dan
demikianlah kami perlihatkan kepada Ibrahim tanda-tanda keagungan Kami yang
terdapat di langit dan di bumi, supa menjadilah ia daripada orang- orang
yang penuh yakin.
(surah
al-An’am 6: 75)
|
KISAH NABI DAUD A.S.
Daud bin Yisya ialah keturunan ke-13 daripada Nabi Ibrahim a.s. yang
tinggal di Baitul al-Laham. ALLAH SWT mengurniakan ketelitian, kebijaksanaan
ilmu pengetahuan serta kesempurnaan ilmu kepada Nabi Daud a.s.
|
“Maksudnya:
“Dan
telah kami ajarkan kepada Daud membuat baju besi untuk kamu, untuk
memelihara kamu dalam peperangan ; maka hendaklah kamu bersyukur (kepada
ALLAH).
(Surah
al-Anbiya’ 21 :80)
|
KISAH NABI
SULAIMAN A.S.
ALLAH SWT
mengurniakan kepada Nabi Sulaiman a.s. iaitu dapat memahami smua bahasa
termasuklah bahasa haiwan. Beliau juga merupakan seorang nabi yang mempunyai
sebuah kerajaan yang luas pemerintahannya meliputi mahkluk jin. ALLAH SWT
memudahkan golongan itu berkerja dengan baginda.
1.6.3 TEKNOLOGI KAUM TERDAHULU DAN PENGAJARAN DARIPADA
PERISTIWA YANG BERLAKU
|
Kaum
terdahulu
|
Pencapaian
Teknologi
|
Balasan
Kealpaan
|
|
Kaum’
Ad (Kaum Nabi Hud)
|
·
Pakar dalam
membina banggunan yang tinggi-tinggi tiangnya.
·
Merupakan
kaum yang sangat kuat dan kukuh dari segi pemerintahannya
|
·
ALLAH SWT
telah membinasakan mereka kerana ingkar kepada perintah-Nya.
·
ALLAH
membinasakan mereke dan bangunan yang tinggi- dengan ribut kencang
|
|
Kaum
Thamud (Kaum Nabi Soleh)
|
·
Kepakaran
dalam memahat batu-batu besar yang dapat dilihat di lembah
|
·
Mereke
telah dibinasakan oleh ALLAH SWT dengan satu letusan suara yang sangat menggemparkan
pada waktu pagi
·
Mereka
telah dibinasakan dengan petir yang sangat dasyat
|
|
Teknologi
Firaun
|
·
Kepakaran
pada masa itu adalah mengusai bangunan-bangunan kukuh
|
·
Negeri
mereka dibinasakan
·
Kaum ini
telah ditenggelamkan oleh ALLAH SWT akibat kesembongan dan keingkaran mereka
|
1.6.4 SEJARAH SAINS DAN TEKNOLOGI PADA ZAMAN RASULLUH SAW
DAN ZAMAN KERAJAAN ISLAM
|
Kronologi Zaman
|
Pencapaian
|
|
Zaman Rasullah SAW
|
·
Meletakkan asas dalam sains dan teknologi berdasarkan suluhan syariat
·
Sains yang berdsarkan ayat-ayat
al-Quran dan hadis
·
Rasullulah SAW sering mengubati penyakit dengan membaca ayat-ayat
al-Quran
·
Sains Islam bertapak di Madinah dan Mekah
·
Menuntut manusia mengkaji tentang manusia,haiwan, tumbuhan-tumbuhan
dan lain-lain
|
|
Zaman Khulafa’ al –Rasyidin
|
·
Perluasan wilayah sehingga ke Romawi dan Parsi. Kemunculan
persenjataan dan peralatan perang yang lebih efektif.
·
Zaman pertembungan sains Islam dengan Yunani, parsi, Romawi.
|
|
Zaman Kerajaan Ummah
|
·
Perkembangan ilmu sains sudah mula meluas.
·
Terciptanya beberapa teknologi seperti perkapalan, alat peperangan dan
pertanian
|
|
Zaman Kerajaan Abbasiyyah
|
·
Munculnya Pusat Sains Islam di Baghda.
·
Munculnya Baitul Hikmah (Gedung Kebijaksanaan) dalam kegiatan sains
dan teknologi
·
Munculnya cendekiawan muslim yang ramai.
·
Wujudnya institusi sains seperti balai cerap dan hospital
|
|
Zaman Kerajaan Islam di Andalus.
|
·
Pusat-pusat sains dan intelektual muncul di kota-kota seperti Cordova,
Granada dan Seville.
·
Sains teknologi dan kejuteraan bertambah meluas dan berimpak tinngi.
|
1.6.5
SUMBANGAN SARJANA ISLAM DALAM PENCAPAIAN SAINS TEKNOLOGI DAN
KEJURUTERAAN
TOKOH ISLAM DAN SUBANGAN MEREKA
1.
Al-Razi
Nama :Zakaria al-Razi
Gelaran (Barat) : Rhazes.
Tempat Kelahiran : Ray berhampiran dengan Taheran Parsi.
Tokoh : Perubatan dalam Islam, Ahli
biologi, fizik dan kimia
Karya : Kitab al –Hawi (penyakit campak dan cacar), kitab Tib
al-Mansur dan kitab al- Tab al-Ruhani.
2.
Al- Khawarizmi
Gelaran : Bapa al-Jabar
Tokoh : Matematik dan Algebra
Karya : al- Jami Wa al-Jabar dan kitab al-Mukhtasar fi Hisab
al-Jabar wa al- Muqabalah.
Sumbangan : Memperkenalkan bidang Geometri, komsep Algebra, bidang mekanikal (menetukan
ketumpatan spesifik dan berat kegravitian), dan bidang astronomi (membuat
jadual perjalanan matahari yang dikenali dengan nama Zij )
3.
Ibn Sina
Nama : Abu Ali Hussain bin Abdullah bin Sina
Gelaran (Barat) : Avicenna
Tempat Kelahiran : Ashfara berhampiran dengan bandar Bukhara.
Tokoh : Tokoh Perubatan Agung dalam dunia islam dan juga di Barat dengan nama
al-Sheikh al-Rais atau Prince of
Physicians.
Karya : Qanun fi al-Tibb (Cannon of Medicine) yang mengandungi lima buah buku dan merupakan
Ensklopedia Perubatan
Sumbangan : Menganalisa pelbagai jenis penyakit dan telah menjadi doktor kepada
beberapa orang khalifah Gurgan, Hamadan dan Isfahan. Orang yang pertama menemui
ubat bius.
4.
Al-Zahrawi
Nama : Abu Qasim al Zahrawi
Gelaran (Barat) : Abu Casis
Tokoh : Pembedahan (pakar bedah)
Karya : Kitab al-Tasrif
Sumbangan : Berkhidmat sebagai doktor di Istana al-Hakam II, penyedian dadah
daripada tumbuhan, mineral dan haiwan dengan nama Latinnya, Liber
Servitoris. Mencipta teknik
pembedahan dan mencipta alat pembedahan.
5.
Al-Battani
Nama : Muhammad ibn Jarir Sinan Abu Abdullah al-Battani
Gelaran (Barat) : Albategannius
Tempat Kelahiran : Battan
Tokoh : Matematik dan Astronomi
Karya : Kitab al- Zij (membetulkan kesilapan dalam takwim)
Sumbangan : Memperkenalkan teori kotangan, sinus, dan kosinus dan menghasilkan
sifar kotangen. Mengemukkan kaedah penggiraan astronomi secara trigonometri.
Memulakan pencerapan terhadap bintang.
Kejayaan : Menyiapkan jadual gerhana matahari
6.
Ab Rahman al-Sufi
Tokoh : Bidang astronomi (orang pertama menulis mengenai astronomi)
Kejayaan : Berjaya mengkatalogkan lebih daripada 1000 jenis bintang dan
memperkenalkan nama-nama bintang
7.
Jabir Ibn Hayyan
Gelaran (Barat) : Geber (Bapa Kimia Arab)
Tempat kelahiran : Kufah
Tokoh : Tokoh Kimia Islam
Sumbangan : Mengetengahkan teori kimia mengenai logam, pengasas kepada kaedah
penghabluran, penyulingan, pemejalwapan dan penyejatan. Mencipta peralatan bagi
kaedah-kaedah ini dan memperkenalkan istilah kimia dan di gunakan di eropah,
iaitu alkali, antimoni, alembik dan alchemy.
Karya : kitab Ustuqus al’ As al-Awwal ila al-Baramikah, tafsir al-ustiqus
al-Wahid al-Kabir, Al-Rukn
8.
Yaqub Ibni Ishaq al-Kindi
Nama : Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq al-Kindi
Tempat Kelahiran : Kufah
Kepakaran : Bidang astronomi, falsafah, matematik, fizik khususnya geometri, muzik
dan sainstis.
9.
Abu Al-Nasr al-Farabi
Tempat Kelahiran : Perkampungan Farab, Turkistan dan berketurunan
Farsi
Kepakaran : Bidang sains, falsafah, mantik, sosiologi,
perubatan, matematik, dan muzik
10.
Abu Raihan al-Biruni
Nama : Abu Raihan al-Biruni
Tempat Kelahiran : Luar Kota Khawarazm, bandar Khiva
Tokoh : astronomi
Karya : Al- Athar al-Baqiy’ah , Al-Hind, dan Al-Tafhimim
TOKOH-TOKOH KEJURUTERAAN DALAM ISLAM YANG LAIN
1. Al-Jazari Dan Taqi al-Din
Mereka
berjaya membuat modifikasi kepada shaduf dan menerangkan kaedah penggunaannya
dalam kitab kitab karangan mereka. Shaduf ialah alat mengangkut air bagi tujuan
pengairan, perumahan, industri dan lain lain. Mesin yang telah ciptan telah
digunakan di Sungai Yazid di Damascus. Taqi Aldin menerangkan dalam kitabnya mengenai
penggunaan alat mengepam air menggunakan roda berskop.
2. Banu Musa
ialah gelaran untuk tiga orang ahli matematik Islam pada zaman pemerintahan Khalifah al Ma’mun. Beliau menciptakan mesin yang menggunakan bantuan air dan angin. Alat ini digunakan untuk memesin jagung menghancurkan gula dan mengepam air. Beliau berjaya mencipta bekas automatik yang boleh mengisi bejananya(bekas air) sendiri.
1.6.6
Sumbangan Sains Teknologi dan
Kejuruteruteraan
kepada Institusi Intelektual Islam
Universiti dan institusi
pendidikan
Wujudnya universiti-universiti
di wilayah timur antaranya Universiti AL- Azhar, universiti di Andalus,
contohnya Universiti Granada, universiti
Cordova dan Universiti Seville.
Perpustakaan
Wujudnya Baitul Hikmah
yang didirikan oleh Khalifah Harun Al-Rasyid di Baghdad.Hasil sumbangannya,
lahirlah golongan penterjemah yang mahir, agen penukaran budaya dan pemindahan
teknologi, menerbitkan bahan ilmu yang berkualiti dan berjaya dan berjaya
menghidupkan budaya ilmu.
Hospital
Berperanan sebagai pusat
pengajian dan penyelidikan perubatan, rawatan serta pusat latihan kejururawatan
dan kedoktoran . Institusi ini berjaya mempelbagaikan kaedah rawatan
terutamanya dalam aspek spiritual pencegahan, aromaterapi dan mengeluarkan
penyakit. Insitusi ini memperkenal pembedahan untuk penyakit penyakit tertentu.
Antara funsinya adalah dapat menginstitusikan pusat rawatan seperti hospital,
hospital bergerak dan pusat kecemasan. Selain itu, etika dalam profesion
kedoktoran dan pusat pengajian perubatan yang lebih teratur dapat
diperkenalkan.
Balai cerap
Balai cerap berperanan sebagai pusat penyelidikan, pusat latihan
pembelajaran astronomi dan pusat pengumpulan data. Pusat ini berjaya
menggabungkan pelbagai disilipan ilmu dan pengkajian ilmu.
Balai cerap juga berfungsi menghubungkan manusia dengan Penciptanya,
membuat pembetulan data-data yang kurang dalam tamadun silam, mewujudkan
kecenderungan mengkaji alam secara rasional dan emprikal serta menekankan
kaedah penggunaan instrumen dan cerapan untuk mengisahkan teori
Kejuruteraan awam
Teknologi bangunan mempunyai kaitan rapat dengan bidang seni bina. Ia
berjaya menonjolkan teknologi dalam seni bina Islam yang menggagumkan.
Teknologi Kejuruteraan jalan raya dan jambatan
Dalam bidang ini, pembinaan jambatan Shahristan di Isfahan, Iran amat
dikagumi pada kurun ke-12M. Keistimewaannya ialah jambatan ini mempunyai pintu
gerbang yang sangat banyak dan bersegmen.
Kejuruteraan hidrologi
Pada zaman pemerintahan Umar Abdul Aziz, beliau telah mengarahkan
pembinaan terusan yang panjangnya 10km untuk mengalirkan air Sungai Furat ke
Bashrah sebagai punca air kerana berlakunya kemarau yang panjang.
Di Parsi pula, teknologi air bawah tanah telah di bina disekeliling
Isfahan dengan mengalirkan air dari Sungai Zayandirud bagi kegunaan pertanian
dan perumahan.
Rumusan
Islam merupakan sistem hidup yang berperanan mengurus
alam dan segala keperluan makhluk berdasarkan panduan syariat melalui amalan
terbaik daripada Nabi Muhammad SAW. Asas bagi segala kemajuan berdasarkan sain
teknologi dan kejuruteraan adalah membawa kebaikan, menolak kejahatan serta
kepayahan dan nilai tambahan kepada kualiti kehidupan manusia. Segalanya
menjurus kepada mengabdikan diri kepada ALLAH SWT. Kejayaan para sarjana islam
pada masa lampau dalam pelbagai bidang adalah kerana Islam menganjurkan umatnya
meneroka alam untuk memakmurkan tadbir urus kehidupan manusia bagi membina
kebahgian di dunia dan akhirat.
Rujukan
1)
Buku Sains Teknologi dan Kejuriteraan dalam Islam , Siri Politeknik ,
Mohd Azli Adnan, Asnuurien Najma Ahmad, Azman Ab Rahman.
2) Al-Quran
Al-Karim, Karya Bestari
3)
Siti Rabeah bt Hassan, Tenaga Pengajar Maahad Johor .
Nabi Adam a.s merupakan
nabi dan manusia pertama bergelar khalifah ALLAH SWT. Baginda di ciptakan
setelah ALLAH menjadikan dunia. Pada ketika itu, nabi Adam tidak mempunyai
apa-apa pengetahuan sehinggalah ALLAH mengerjakan ilmu melalui perantaraan
malaikat Jibril a.s..Firman ALLAH SWT dalam surah al-Baqarah :

Dengan belajar kisah nabi dan rosul memang menjadi pengingat hidup https://unair.ac.id/post_fetcher/fakultas-sains-teknologi-kiswah-dengan-tema-belajar-mengelola-hati-dan-mental/
ReplyDelete